Uwaga na oszustów

UWAGA NA OSZUSTÓW !

  1. Metod na „pracownika ZUS”

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przestrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników ZUS. Oferują pomoc przy wypełnieniu wniosku o czternastą emeryturę. Tzw. czternastkę ZUS wypłaca z urzędu. Nie trzeba w tej sprawie składać żadnych wniosków.

Proszę o zachowanie czujności.  W razie wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS należy sprawdzić to kontaktując się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod nr tel. 22 560 16 00.

https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/14_-emerytury-zus-ostrzega-przed-oszustami/4214682

  1. Główny Inspektor Sanitarny ostrzega przed cyberatakiem. Oszuści wysyłają fałszywe SMS-y od nadawcy „KWARANTANNA” o treści: Zostałeś skierowany do odbycia 10-dniowej kwarantanny z powodu zakażenia w Twoim najbliższym otoczeniu. Więcej informacji na stronie… (niebezpieczny link). Proszę o nieotwieranie linku.

GIS informuje także, że nie wysyła wiadomości z przekierowaniem do stron. Proszę o zachowanie ostrożności

Szczegóły na stronie GIS https://www.gov.pl/web/gis/ostrzezenie-glownego-inspektora-sanitarnego, https://www.facebook.com/GISgovpl/posts/4589895941060421

Proszę pamiętać o tym aby:

  1. NIE KLIKAĆ W LINK Z PODEJRZANYCH SMS-ÓW (UWAGA !! klikanie w podejrzany link od nieznanego nadawcy wiąże się z dużym ryzykiem, gdyż może prowadzić do sfałszowanej witryny internatowej, która przypomina pn. stronę banku. Po zalogowaniu na niej oszuści będą mieć dostęp do danych uwierzytelniających do bankowości mobilnej)
  2. NIE INSTALOWAĆ PODEJRZANYCH APLIKACJI (aplikacja  może być szkodliwym oprogramowaniem służącym do pozyskania  poufnych danych. Proszę pamiętać , że instalacja aplikacji spoza sklepu Google Play zawsze niesie zwiększone ryzyko instalacji złośliwego oprogramowania. )
  3. NIE DZIAŁAĆ IMPULSYWNIE

Polecam zapoznać się z edukacyjnym materiałem filmowym opracowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej poświęconym wyjaśnieniu czym jest SMISHING tj. oszustwo wykorzystujące komunikację SMS.  Materiał wideo dostęp jest na https://www.youtube.com/watch?v=WXVT7MzMVgY

Chciałam przypomnieć inne głośne przypadki oszustw wykorzystujące SMS do wyłudzania danych/pieniędzy tj.:

  1. zagubienie dokumentów (treść wiadomości: Witam, dziś znalazłem portfel z pieniędzmi i dokumentami, w środku był ten nr tel. To zdjęcie portfela czy to Pana/Pani…….. (tu podany niebezpieczny link)),
  2. wyznaczenie daty kolejnego szczepienia przeciwko COVID-19 (treść wiadomości: Została wyznaczona data kolejnego szczepienia. Więcej informacji w aplikacji….. (tu podany niebezpieczny link”),
  3. wygrana w Loterii Narodowego Programu Szczepień: Nadawcą jest „LoteriaC0V”. Treść wiadomości sugeruje wysoką wygraną oraz konieczność wejścia w link w celu potwierdzenia wygranej,
  4. wiadomość na poczcie głosowej (treść wiadomości: 6i Poczta głosowa: Masz jedną nową wiadomość głosową. Przejdź do …..( tu podany niebezpieczny link)),
  5. opłacenia zaległego podatku (treść wiadomości: Masz nierozliczony podatek. W dniu ………..sprawa będzie przekazana do służby windykacji. Aby zapobiec spłać należność 4,91 zł. ……….. (tu podany niebezpieczny link)),
  6. nakaz natychmiastowego uregulowania należności za korzystanie z gazu/ energii elektrycznej (treść wiadomości: Informujemy, że w związku z zadłużeniem na kwotę 12,45 zł.  na najbliższy dzień roboczy zlecimy odłączanie gazu lub na dzień dzisiejszy zaplanowano odłącznie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności …..(tu podany niebezpieczny link))

Szczegóły na https://www.facebook.com/CERT.Polska.

 

  1. Metoda na „pracownika bankowego”

Policja ostrzega przed próbą oszustwa bankowego. Publikuje nagranie rozmowy z oszustem, który podszywając się pod pracownika banku wymusza zainstalowanie aplikacji tzw. zdalnego pulpitu. Pamiętajmy, bądźmy czujni! Jeśli to zrobimy, możemy stracić wszystkie swoje oszczędności.

Link do nagrania – próba oszustwa bankowego https://www.youtube.com/watch?v=QXFSGe8Mb_o

Proszę pamiętać!

Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego) czy zainstalowania dodatkowego oprogramowania na urządzenia, z których logujemy się do  bankowości elektronicznej.

Przy okazji warto zapoznać się z podstawowymi zasadami bezpiecznego korzystania z e-bankowości.

  1. Nie otwieraj załączników z niepewnych źródeł i nie klikaj w podejrzane linki.
  2. Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, a także ich certyfikaty.
  3. Twórz skomplikowane hasła trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
  4. Regularnie aktualizuj urządzenia i oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
  5. Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
  6. Nie podawaj / nie wysyłaj swoich loginów i haseł innym osobom.
  7. Nie loguj się do bankowości elektronicznej na urządzeniach publicznie dostępnych w kafejkach, hotelach.
  8. Nie loguj się przez publiczne, niezabezpieczone wi-fi do serwisu internetowego i aplikacji mobilnej banku.
  9. Czytaj treść SMS przed potwierdzeniem transakcji.
  10. Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa.

 

  1. Metoda na „rachmistrza spisowego”

Do końca września br trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. Osoby, które nie dokonały samopisu przez Internet lub infolinie spisową mogą spodziewać się odwiedzin  rachmistrza w celu przeprowadzenia  bezpośredniego wywiadu.

Proszę pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad ostrożności, zwróceniu uwagi na to że:

  1. Każdy rachmistrz spisowy posiada identyfikator zawierający: imię i nazwisko wraz ze zdjęciem, numer identyfikatora oraz hologram, nazwę i logo wojewódzkiego biura spisowego, podpis osoby upoważnionej do wystawienia identyfikatora, okres, na jaki identyfikator został wystawiony.
  2. zadawane przez rachmistrza pytania nie dotyczą ani ilości zgromadzonych na kontach pieniędzy, ani posiadanych w domu kosztowności.
  3. Pod żadnym pozorem nie podawajmy osobom nas odwiedzającym numerów kont bankowych, loginów czy haseł.

  Jeśli osoba podająca się za rachmistrza, będzie pytała o ww dane, to znak, że mamy do czynienia z oszustem.

W razie wątpliwości tożsamość rachmistrza można sprawdzić na kilka sposobów:
• poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie https://rachmistrz.stat.gov.pl/
• poprzez kontakt z infolinią spisową numerem 22 279 99 99 , wybierz 1 – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań,  a następnie 2 – weryfikacja tożsamości rachmistrza,
• w przypadku wątpliwości o pomoc w weryfikacji można także poprosić policję.

Polecam zapoznać się z artykułem https://gazetaolsztynska.pl/szczytno/758898,Trwa-Narodowy-Spis-Powszechny-Uwazajmy-na-oszustow.html

 

  1. Bezpieczeństwo w sieci

Zapraszam do zapoznawania się z wywiadem pn. „Porozmawiajmy o hackingu ”  udzielonym przez  pana mgr inż. Wojciechem Bobakiem (eksperta ds. bezpieczeństwa IT oraz administratora systemów i sieci komputerowych, nauczyciela akademickiego WSB-NLU, prelegenta  wielu konferencji dla dorosłych i młodzieży z zakresu nowoczesnych technologii oraz bezpieczeństwa w sieci), w którym mówi o współczesnej technologii i zagrożeniach jakie niesie ze sobą każdego dnia.

Rozmowa dostępna jest pod linkiem (warto podzielić się/ udostępnić ten materiał znajomym) https://www.facebook.com/WSBNLUOfficial/videos/532487437981755